Vi använder cookies för att förbättra användarvänligheten på sidan och ge dig den bästa möjliga upplevelsen.
Genom att använda sidan godkänner du att vi använder cookies. Läs mer

Förebygg migränattacker

Migrän går till viss del att förebygga genom att förstå sina egna anfall och vad som varit utlösande faktorer. Ofta följer dessa faktorer ett mönster, och kan man undvika dessa kan man också minska antalet attacker.

Ett bra knep är att föra dagbok över huvudvärken och få bättre koll på vad som utlöser anfallen. Att skriva ner all information gör det lättare att komma ihåg detaljer och att förklara dem för en annan person, t.ex. en läkare. I din huvudvärksdagbok skriver du ner hur ofta anfallen av migrän kommer, hur intensiva de är, om du känt några föraningar, om du tagit läkemedel samt vilket och hur du sovit och ätit.

Om du har koll på dina utlösande faktorer så kan du även försöka undvika dessa. På så sätt kan du till viss del minska antalet migränanfall. Det kan innebära att du behöver förändra din livsstil något, t.ex. minska stress, se över ditt intag av värktabletter och kaffe, införa regelbundna, goda kostvanor samt motion och säkra att du får tillräckligt med sömn.

Här kan du skriva ut en egen huvudvärksdagbok. Den kan hjälpa dig att lära känna dina egna attacker och vara ett underlag om du vill uppsöka läkare för diagnos, råd och behandling.

 1